Zimowa aktywność

Wszyscy odczuwamy skutki  zimowej pogody. Najchętniej byśmy otulili się kocem i usiedli przy kominku z ciepła herbatą. Jednak istnieje również ta druga, lepsza strona – sport. Co niesie ze sobą aktywność fizyczna zimą oraz jakie sporty są polecane tą jakże mroźną porą roku?

Co daje aktywność fizyczna zimą:

  1. Zimą poprawiamy odporność i hartujemy organizm, usprawniamy procesy termoregulacji. Organizm uczy się reagować na zimno. Po wysiłku o umiarkowanej intensywności rośnie produkcja białych krwinek i immunoglobulin, które chronią nasz organizm przed drobnoustrojami.
  2. Zimą spędzamy mniej czasu na świeżym powietrzu. Biegając, dotleniamy mózg, czyli zapewniamy mu warunki do dobrej pracy.
  3. Zimą wzmacniamy psychikę. Poranna pobudka, kiedy jeszcze jest ciemno, bieg z zacinającym w twarz śniegiem i szczypiącym mrozem zahartuje nas, a satysfakcja z konsekwentnej, dobrze wykonanej pracy poprawi naszą samoocenę.

W słoneczne zimowe dni polecam:

  • bieganie – dzięki bieganiu usprawniasz pracę mięśni i ścięgien. Bieganie wzmocni Twoje serce i układ krwionośny. Bieganie obniży również ciśnienie tętnicze i obniży się poziom złego cholesterolu. Podczas biegania spalasz masę kalorii.
  • nordic walking – dzięki nordic walking rozruszasz wszystkie swoje mięśnie. Nordic walking rozwinie aż 90% systemu mięśniowo-szkieletowego.
  • rower – dzięki jeździe na rowerze poprawi się wydolność układu oddechowego i układu krążenia. Jazda na rowerze wzmocni biodra oraz mięśnie grzbietu i rąk.
  • Spacery/rolki – poprawiają samopoczucie, a rolki to dobry trening na wszystkie mięśnie: ud, pośladków, brzucha i pleców.

a

W deszczowe zimowe dni polecam:

  • basen – regularne pływanie zwiększy wydolność płuc oraz ich wentylację. Pływanie jest również pomocne po przebytym urazie gdyż wspomaga rehabilitację.
  • squash – gra w squasha poprawi pracę serca oraz płuc. Gra w squasha znacząco wpływa na umięśnienie pleców oraz brzucha.
  • siłownię/fitness – taki trening na siłowni wzmocni i rozbuduje tkankę mięśniową. Dzięki niemu spalisz zbędne kalorie oraz wymodelujesz całą sylwetkę. Oprócz tego zawsze możesz skorzystać z bieżni mechanicznej.

Jeśli aura zimowa sprzyja i jest dużo śniegu to polecam:

  • jazdę na nartach – wzmacniają się nie tylko mięśnie i kościec lecz także układ immunologiczny. Jazda na nartach modeluje figurę, wzmacnia mięśnie łydek pośladków, ud oraz brzucha.
  • snowboard – jazda na snowboardzie angażuje praktycznie wszystkie mięśnie ludzkiego organizmu. Najbardziej jednak, poza mięśniami znajdującymi się w obrębie kończy dolnych, pracują mięśnie tzw. posturalne.
  • jazdę na łyżwach – podczas jazdy na łyżwach najintensywniej pracują oczywiście mięśnie nóg. Oprócz tego pracuje również dolna część pleców i brzuch. Jazda na łyżwach przyniesie Ci podobne korzyści jak aerobik.