W co się ubrać na jesienne bieganie?

Nadeszła jesień, a wraz z nią niższe temperatury. O czym trzeba pamiętać, a o czym można zapomnieć, aby treningi były jak najbardziej komfortowe i wykorzystane?

Jeśli biegasz w zimny albo wilgotny dzień, należy podjąć następujące kroki:

Nie wychładzaj się przed biegiem. – Jeżeli przed biegiem musisz stać w miejscu to załóż na siebie kurtkę i dłuższe getry, a nie wychłodzisz się!

Respektuj swoje ograniczenia. – Dopasuj tempo do warunków, aby dać ciału więcej czasu na rozruch. Przy niewystarczającej rozgrzewce biegacz czuje się zesztywniały na początkowych kilometrach.

Chroń ciało przed pogodą. – Czapka i rękawiczki w zimne dni to podstawa! Czasami skarpetki piętki i opaska na uszy nie wystarczą! Wszystko zależy od temperatury:

9 do 13℃ – Podkoszulek, szorty.

5 do 8℃ – Cienki podkoszulek z długim rękawem, szorty albo legginsy, rękawiczki.

-4 do 4℃ – Średnio gruby podkoszulek z długim rękawem, a na niego długi podkoszulek, legginsy, skarpety, rękawice oraz czapka naciągnięta na uszy.

-8 do -5℃ – Średnio gruby podkoszulek z długim rękawem, a na to drugi średnio gruby podkoszulek, legginsy, wiatroodporny dres, skarpety, grube rękawice oraz czapka naciągnięta na uszy.

-12 do -9℃ – Dwa średnie, albo grube podkoszulki z długim rękawem, grube legginsy, ciepła bielizna, dres na rozgrzewkę, grube rękawice, kominiarka, czapka naciągnięta na uszy, grube skarpety, a także inne.

Noś tkaniny syntetyczne i ubieraj się na cebulkę. – Bawełna nie jest dobrym materiałem dla osób, które mocno się pocą, ponieważ wchłania ona cały pot, utrzymuje go przy skórze i zwiększa ciężar, który musisz dźwigać podczas treningu. Dobrą jakościowo odzież do biegania posiada w swojej ofercie Nike. Ja osobiście uwielbiam buty jak i ciuchy tej firmy. Aktualne promocje Nike znajdziemy na stronie www.kupon.pl. Promocja Nike trwa do 06.10.16 i wynosi -30%, a jest z czego wybierać!

Uważaj na objawy hipotermii oraz odmrożeń. Niby nic takiego, a się zdarza. Do objawów hipotermii należą: dezorientacja i niekontrolowane drżenie. Zaś odmrożeń: drętwienie, sinienie i bladość skóry.

Nie zapomnij pić. – Mimo zimna ciało wciąż się poci pod warstwami ubrania, więc nie wolno zapominać o nawodnieniu.

Skracaj krok jeśli jest ślisko, pada śnieg, albo gęsty deszcz. – Jesień jak to jesień niesie ze sobą wiele niespodzianek. Lepiej kilka razy zwolnić tempo niż raz szarpnąć i przekreślić swój plan treningowy na pół roku 🙂

tumblr_oeefu1xdwz1qft2cjo1_500

Wrzesień, październik, a nawet listopad to miesiące w których odbywa się bardzo dużo imprez biegowych. Maratony, półmaratony, biegi na 10km i dużo innych. Wielu z Was właśnie w tym czasie planuje pobijać swoje życiówki i rzeczywiście jest to idealny czas na wybieganie jakiegoś fajnego czasu. Pod warunkiem, że nie zapomnimy o powyższych radach.

Dla mnie jesień kojarzy się z roztrenowaniem. Jest to czas w którym przykładam się bardziej do ćwiczeń domowych lub na siłowni, bieganie wtedy odchodzi na dalszy plan. Oczywiście treningi biegowe wykonuję 2-3 razy w tygodniu, ale są to biegi regeneracyjne w komfortowym tempie.

 

Niektóre informacje zostały zaczerpnięte z książek: „Biegaj Zdrowo” Lewis G. Maharam oraz „Trening Mentalny Biegacza” Jeff Galloway.